בית המשפט העליון מאותת לראשי ערים שלא יוכלו יותר להתעלם מפוטנציאל הצלת החיים של תמ"א 38 ולמנוע בנייה במסגרתה.נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות הובילה דיון בו נדחה ערר של עיריית רמת גן על החלטת ביהמ"ש המחוזי – לפיה במדיניות שמנעה הוצאה לפועל של פרויקטים: "הוועדה המקומית ברמת גן פעלה תוך התעלמות מכך שבבסיס תמ"א 38  מצויה התכלית רמת המעלה והחשיבות של הגנה על חיי אדם"

המתנגדים לביטול תמ"א 38, ללא יצירת חלופה מאושרת ויישימה עבורה, מקבלים הבוקר רוח גבית מבית המשפט העליון. בתום דיון בראשות נשיאת העליון, השופטת אסתר חיות, נדחה ערר שהגישה עיריית רמת גן על החלטת בית המשפט המחוזי, לאחר שהמחוזי ביטל את מדיניות התכנון של העירייה בנושא תמ"א 38. מדובר בהחלטת בעתירה של התאחדות הקבלנים בוני הארץ, נגד אותה מדיניות התכנון בעיר שמונעת שנים בנייה במסגרת תמ"א 38.

את התאחדות הקבלנים בוני הארץ ייצגו בהליך עו״ד איל מאמו ועו״ד דנה פריד ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'.

בהחלטתו, השופט המחוזי איתן אורנשטיין קבע כי העירייה לא תוכל עוד לפעול על פי מדיניות שמונעת כמעט לחלוטין בנייה במסגרת תמ"א 38 בעיר וכתב, בין שאר הנימוקים: "הוועדה המקומית ברמת גן פעלה תוך התעלמות מכך שבבסיס תמ"א 38 מצויה התכלית רמת המעלה והחשיבות של הגנה על חיי אדם".

נזכיר, כי עיריית רמת גן, תחת שלטונו של ראש העירייה, כרמל שאמה הכהן, פרסמה מדיניות שבפועל מבטלת את תמ"א 38. בית המשפט המחוזי קבע כי מדובר בהליך לא תקין. על פי מדיניות זו של העירייה, שלטענת התאחדות הקבלנים בוני הארץ, נקבעה בניגוד לחוק, הבנייה במסגרת תמ"א 38 תאושר רק במקרים חריגים ועל פי קריטריונים שלמעשה מבטלים את כדאיות בתמ"א הזו עבור בעלי הדירות בבתים הרבים הישנים ולא ממוגנים בעיר.

בעקבות החלטת העירייה "נתקעו" בצנרת הבירוקרטית תהליכי אישור לתוכניות בנייה של כ-200 פרויקטים בעיר. כעת, למעשה יהיה על הוועדה המקומית של העירייה לשוב ולדון בתוכניות הללו ולקבוע כיצד יבנו הפרויקטים על פי הכללים שלפיהם פעלה העירייה עד שנת 2017, ערב השינוי במדיניות שניסה ראש העירייה שמאה הכהן.

בעקבות החלטת בית המשפט העליון מסר נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "אני מברך על פסיקתה של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות. גם בית המשפט העליון קבע היום שראש רשות מקומית אינו יכול לקבוע מדיניות תכנונית מכוח תמ״א 38 אשר סותרת ומונעת הקמת פרויקטים על פיה. תמ״א 38 היא בראש וראשונה תוכנית מצילת חיים וככזו יש לאשר ביצוע פרויקטים על פיה גם אם אינם בדיוק אידאלים בהיבט התכנוני. בראיונות לתקשורת טענו ראשי ערים כי תמ״א 38 היא סוג של 'ג׳נק פוד', כלשונם. ברור שאנו לא מסכימים לדימוי כושל זה אך עדין עדיף 'ג׳נק פוד' על פני אפשרות של לגווע ברעב. תמ״א 38 היא התוכנית היחידה כיום, על יתרונותיה וחסרונותיה, שממגנת בתים בישראל נגד רעידות אדמה והתקפות טילים והוסיפה אלפי יחידות דיור למשק בכל שנה. כל עוד אין חלופה טובה ממנה, יש לפעול על פיה ולהאריכה בשנתיים לפחות על מנת לייצר ודאות בענף. אנו מבקשים להבהיר שאנחנו בעד חלופה תכנונית טובה יותר ונתמוך בה בעתיד".

בנייה
בנייה צילום עט תקשורת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *